TÜZÜK 17 Eylül 2024, 15:44
TURİS
(Turizm, Lokanta Kantin ve Kafeterya
İşverenleri Sendikası)
ANA TÜZÜĞÜ
İSTANBUL
Ocak / 2023
1
ANA TÜZÜK
MADDE 1 – SENDİKANIN ADI ve KISA ADI:
1. Sendikanın adı: Turizm, Lokanta Kantin ve kafeterya İşverenleri Sendikası’dır.
2. Sendikanın kısa adı: TURİS’dir.
MADDE 2 – SENDİKANIN GENEL MERKEZİ:
1.
Sendikanın Genel Merkezi Seyrantepe Mahallesi site sokak no: 8 kat 1 Kâğıthane / İstanbul dur.
2. Sendika Genel Merkezinin ilden ile nakline, Genel Merkez Genel Kurulu yetkilidir.
3. İstanbul içinde adres değişikliğine, ilgili makam ve mercilere bilgi vermek kaydıyla Sendika Genel Yönetim Kurulu yetkilidir.
MADDE 3 – SENDİKANIN FAALİYET GÖSTERECEĞİ İŞKOLU:
Sendika, Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu’nun 4. maddesinin (1). Fıkrasında belirtilen ekli (1) sayılı cetvelde
gösterilen 18 sıra numaralı “Konaklama ve eğlence işleri” işkolunda kuruludur.
MADDE 4 – SENDİKANIN GAYE ve İLKELERİ:
1. TURİS, insan haklarına, evrensel ilkelere, anayasa ve tabii hukuk ilkelerine saygıyı esas alır. Ülke bütünlüğüne içtenlikle
inanır. Üyelerinin hak ve menfaatlerini katılımcı, çoğulcu ve özgürlükçü demokrasi anlayışı içinde en etkin bir şekilde korumayı
ve geliştirmeyi ilke olarak benimser. İnsanı ve emeği en yüce değer olarak kabul eder. Yoksulluk, cehalet, işsizlik ile
mücadele, sosyal adaletin gerçekleşmesi ve üyelerinin en iyi düzeye ulaşması için çalışmayı temel amaçlarından sayar. Bu
amaçlarına ulaşmak için ilkeli ve kararlı mücadeleyi kendisine temel görev sayar.
2. Sendikanın amacı; genel işkolunda faaliyet gösteren üyelerin, hak ve menfaatlerini tüm yasal zeminlerde, kamu ve özel
kuruluşlar nezdinde korumak, kollamak ve geliştirmektir. Öte yandan üye işverenlerin insan onuruna yakışan azami kalitede
hizmet sunmalarını denetlemek ve bu kalitenin korunmasını sağlamakla yükümlüdür.
3. Bu amacın gerçekleştirilmesi için, Devletin Ülkesi ve Milleti ile bölünmez bütünlüğünün, Milli Egemenliğin ve Cumhuriyetin
korunması, Atatürk İlkelerinin yaşatılması ve Demokratik ilkelerden ayrılmadan faaliyet gösterilmesi asıldır.
4. Üyelerinin geleceğe güvenle bakmalarını sağlayacak ve hakları bakımından her türlü istismarı önleyecek tedbirleri almayı,
tekelleşmeye karşı mücadeleyi,
5. İnsanı temel değer alanı olarak kabul eden bir sivil toplum kuruluşu olarak, temel insan hak ve özgürlüklerini savunmak ve
geliştirmek için mücadele vermeyi,
6. İşkolunda; mesleki ve teknik eğitimi ile nitelikli işgücünü geliştirerek bilgi çağına hazırlamayı, ekonomik, sosyal ve kültürel
ihtiyaçlarını gidermeyi,
7. Dil, ırk, cins, renk, aile, mezhep ve siyasal kanaat farkı gözetmeksizin kendi değerini, manevi mesuliyetini ve toplum
hayatındaki görevini bilen yurttaşlık bilincinin gelişmesi için çalışmak,
8. Toplumsal sorunlar karşısında sorumluluk bilinci ile düşüncelerini ortaya koymayı ve bunların mücadelesini yapmayı,
9. Üyelerinin hakkını, sosyal adalet, sosyal güvenlik, hürriyet, barış ve insan hakları ve sendikanın temel amaçları uğrunda
yapacakları mücadeleyi hiçbir fedakârlıktan kaçınmadan destekler.
MADDE 5 – SENDİKANIN YETKİ ve FAALİYETLERİ:
1. Mevzuat ve sendikal geleneklerden kaynaklanan hak, yetki ve görevleri kullanmaktan başka sendikanın başlıca yetki ve
faaliyetleri şunlardır:
2. Toplu iş sözleşmesi akdetmek, çalışma barışını kurmak ve devam ettirmek, işkolundaki işverenleri sendika çatısı altında
toplamak amacıyla Türkiye çapında faaliyette bulunmaktadır.
3. Üyelerinin mesleki bilgilerini artıracak milli tasarruf ve yatırımın gelişmesine, gerçek verimliliğin artmasına hizmet edecek
kurs ve konferanslar düzenlemek, sağlık ve spor tesisleri, kütüphane, basım işleri için imkânlar sağlamak, üyeler ile aile
fertleri için öğrenci yurdu, dershaneler ile eğitim ve dinlenme amacına yönelik kamplar için gerekli yatırımları yapmak.
4. Toplu iş uyuşmazlıklarında, ilgili makama, arabulucuya, hakem kurullarına, iş mahkemelerine ve diğer yargı organlarına
başvurur, temsilci gönderir, görüş bildirir.
5. Çalışma hayatından, mevzuattan, toplu iş sözleşmesinden, örf ve adetten doğan hususlarda, dava açar ve bu münasebetle
açılan davadan ötürü husumete ehil olur.
6. Ferdi iş ilişkilerinden doğan uyuşmazlıklarda, üyelerine yardımcı olur,
7. Lokavta karar verebilir, idare eder, lokavtı kaldırabilir.
8. Grev ve lokavt fonu kurar, grev veya lokavt halinde bu fondan Genel Kurulca kabul edilen yönetmelik esasları dairesinde
üyelerine ödemede bulunabilir.
2
9. Mevzuat hükümleri dairesinde amacıyla ilgili milli ve milletlerarası kuruluşlara üye olabilir veya bunların toplantılarına
katılabilir, kanun ve uluslararası anlaşma hükümlerine göre toplanan kurullara temsilci gönderir ve Mevzuat hükümleri
dairesinde amacıyla ilgili milli ve milletlerarası teşekküllerin oluşumunda yer alabilir, kurucu olabilir.
10. Çalışma mevzuatı, işveren-işçi ilişkileri, yönetim, verimlilik, beşeri ilişkiler, iş değerlendirmesi ve iş güvenliği gibi konularda,
üyelerine ve üyelerinin mensuplarına bilgi verir ve bu amaçla kurs seminer konferans ve benzeri toplantılar tertipleyebilir,
tertiplenenlere katılabilir.
11. İş kolunda adil dengeli ve bilimsel ücret sisteminin kurulmasını sağlamak ve daha iyi çalışma ortamı yaratmak için
çalışmalar yapar veya yaptırır ve ayrıca amacı ile ilgili konularda araştırmalar yapar,
12. İş güvenliğinin sağlanması için çalışmalar yapar, ilgili mercilerce yapılan çalışmalara katılır, üyelerine iş güvenliği tedbirleri
hakkında bilgi verir, gereğinde tedbirlerin alınmasına yardımcı olur ve sonuçlarını izler,
13. Bağışta bulunmamak şartıyla üyelerinin kooperatif kurmalarına yardım etmek ve nakit mevcudunun %10’undan fazla
olmamak şartıyla harcama yapmak,
14. Üyeleri için mesleki eğitim, bilgi ve tecrübe kazandırıcı çalışmalarda bulunmak ve bu işler için nakit mevcudunun
%10’undan fazla olmamak şartıyla harcama yapmak.
15. Nakit mevcudunun %40’ından fazla olmamak kaydıyla sınai ve iktisadi teşebbüslere yatırım yapmak.
16. Gaye ve ilkelerinin gerektirdiği her nevi mülkü edinmek, edinilen mülkler ile ilgili her türlü tasarrufta bulunmak.
17. Yönetim Kurulu kararı ile nakit gelirinin %10’unu aşmamak kaydıyla sosyal amaçlı harcama yapmak.
18. Tüzel kişi olarak genel hükümlere göre sahip olduğu yetkileri kullanmak.
19. Sendika faaliyetlerinden yararlandırmada üyeleri arasında eşitliğe uymak zorundadır.
MADDE 6 – SENDİKAYA ÜYE OLMA:
1) Sendikanın Kurulu bulunduğu işkolunda faaliyette bulunan bir İşyerinin gerçek veya tüzel kişi olan işverenleri Sendikaya
üye olabilir. Gerçek kişi olan işverenin fiil ehliyetine sahip, fiilen çalışıyor olması ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun
53.maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa dahi, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye
kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan mal varlığı değerlerini
aklama ve kaçakçılık suçlarından birinden mahkûmiyeti bulunmaması şarttır. Gerekli koşullara haiz bulunan gerçek veya
tüzelkişi işverenlerin Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu ve ilgili diğer mevzuata uygun olarak yaptığı üyelik
başvuruları;
a) Başvuruda bulunan işverenin faaliyetlerinin Sendikanın bu Tüzükte belirtilen amaçları ile uyumlu olması,
b) Başvurunun Sendika Yönetim Kurulu’nun üye tam sayısının salt çoğunluğu ile kabul edilmesi şartlarının bir arada
gerçekleşmesi halinde kabul edilir.
2) Üyeler, Sendika ana tüzüğü ile ana tüzüğe göre çıkarılan yönetmeliklerde yer alan hükümlerin aksine hareket etmeyeceğini
kabul etmiştir.
3) Sendika üyelik başvurusu, işveren tarafından, işyerinin veya işletmenin kurulu bulunduğu işkolunda faaliyet gösteren
işveren sendikasına yazılı olarak yapılır. İşverenin tüzel kişilik olması halinde yetkili organın almış olduğu kararın örneği
başvuruya eklenir. İşveren sendikasına yapılan üyelik başvurusu sendika tarafından e-devlet kapısı üzerinden bakanlığa
bildirilir. Üyelik başvurusu, sendika tarafından otuz gün içinde reddedilmediği takdirde üyelik talebi kabul edilmiş sayılır. Haklı
bir neden gösterilmeden üyelik başvurusu kabul edilmeyenler, bu kararın kendilerine tebliğinden itibaren otuz gün içinde
dava açabilir. Mahkemenin kararı kesindir. Mahkemenin davacı lehine karar vermesi halinde üyelik, ret kararının alındığı
tarihte kazanılmış sayılır.
4) Sendikaya üye olmak serbesttir. Hiç kimse sendikaya üye olmaya veya olmamaya zorlanamaz.
6) Üyeler, ana tüzük, yönetmelikler, genel kurul kararları ve genel yönetim kurulunca alınan kararlara uygun hareket etmeyi
kabul ederler.
7) İşveren veya işveren vekili sıfatını kaybedenlerin Sendikadaki üyelikleri ve görevleri, bu sıfatı kaybettikleri tarihte
kendiliğinden sona erer. Tüzel kişiliği temsilen işveren vekili sıfatı ile işveren sendikalarına üye olanların sonradan bu sıfatı
kaybetmeleri halinde, tüzel kişiliğin Sendikaya üyeliği düşmez; işveren vekilinin bu sıfatla Sendika organlarında üstlendiği
görevler, başka bir işleme gerek kalmaksızın kendiliğinden sona erer.
MADDE 7 – ÜYELİKTEN ÇEKİLME:
Üyelikten çekilme ihtiyaridir. Ancak, çekilmenin aşağıdaki hususlara riayet edilmek suretiyle yapılması gerekir.
a) Her üye, e-Devlet kapısı üzerinden çekilme bildiriminde bulunmak suretiyle üyelikten çekilebilir. E-Devlet kapısı üzerinden
yapılan çekilme bildirimi elektronik ortamda eş zamanlı olarak Bakanlığa ve sendikaya ulaşır.
b) Çekilme, sendikaya bildirim tarihinden itibaren bir ay sonra geçerlilik kazanır. Çekilenin bir aylık süre içinde başka bir
sendikaya üye olması halinde yeni üyelik bu sürenin bitimi tarihinde kazanılmış sayılır.
c) Üyelikten çekilmenin hüküm doğuracağı bir ay sonuna kadar üye, üyelik aidatını ödemek zorundadır. Üyelik aidatının peşin
olarak alınması halinde, üyelikten çekilen işverenin, ödediği aidatın kendisine iadesini talep ve dava etme hakkı yoktur.
3
MADDE 8 – ÜYELİK HAKKINI KAYBETME:
1) Sendika üyelerinden;
a) Sendikanın Kurulu bulunduğu “Konaklama ve eğlence işleri“ işkolunda kurulu bulunan sendikalardan birinin kurucu
heyetinde, yetkili organlarında veya herhangi bir biriminde görevli olduğu tespit edilenlerin,
b) Sendikaya taahhüt ettiği ödentilerini, geçerli bir mazereti olmaksızın, bir yıl içinde iki defadan fazla ödemediği sendikaca
tespit edilenlerin,
c) Ana tüzüğün 6. maddesinde, sendikaya üye olabilmek için gerekli olduğu belirtilen nitelikleri kaybedenlerin,
üyeliklerinin düştüğü Genel Yönetim Kurulu kararı ile tespit edilir.
2) İşveren veya işveren vekili sıfatını kaybedenlerin Sendikadaki üyelikleri ve görevleri, bu sıfatı kaybettikleri tarihte
kendiliğinden sona erer.
3) Tüzel kişiliği temsilen işveren vekili sıfatı ile işveren sendikalarına üye olanların sonradan bu sıfatı kaybetmeleri halinde,
tüzel kişiliğin Sendikaya üyeliği düşmez; işveren vekilinin bu sıfatla Sendika organlarında üstlendiği görevler, başka bir işleme
gerek kalmaksızın kendiliğinden sona erer.
MADDE 9 – ÜYELİKTEN ÇIKARMA:
Kanun, Yönetmelikler ve Sendika Ana Tüzüğü’ne aykırı harekette bulunan, ilgili maddedeki fiilleri işleyen sendika üyeleri,
genel kurul kararı ile aşağıdaki usuller izlenerek üyelikten ihraç edilir;
a) Bir üyenin Sendika’dan çıkarılma kararı, Disiplin Kurulu’nun yaptığı inceleme sonrası hazırlayacağı rapor ve görüş üzerine ve
Yönetim Kurulu’nun teklifi ile Genel Kurul tarafından verilir.
b) Durumun ağırlığına bağlı olarak, Yönetim Kurulu çıkarılması istenen üyenin üyeliğini, konunun incelenmek üzere Disiplin
Kurulu’na havalesi tarihinden, üyelikten çıkarma teklifinin Genel Kurul’da karara bağlanmasına kadar geçen dönem için askıya
alamaz.
c) Genel Kurulca Üyeliğin askıya alınması halinde, üyenin sendika üyeliği devam etmekle birlikte, üyeliği nedeniyle sahip olduğu
hakları kullanamaz, sendikanın hizmetlerinden yararlandırılmaz.
d) Çıkarma kararı, çıkarılan üyeye ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’na Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu ve
ilgili mevzuata uygun olarak bildirilir.
MADDE 10 – İHRACI GEREKTİREN HALLER:
1. Ulusal ve sektörel menfaatlere, sendika amaç, ilke ve faaliyetlerine aykırı davranışlarda bulunmak
2. Sendika ve üyesi bulunduğu konfederasyonun ana tüzüğü ve bunlara dayanılarak çıkarılan yönetmelikler ile yetkili organların
kararlarına aykırı davranışta bulunmak. Bu Tüzükte sayılan yükümlülüklerini yerine getirmemek,
3. Sendikanın gayesine ulaşmasını veya gelişmesini engelleyecek eylem veya çalışmalarda bulunmak. Sendikanın amaçlarına
ulaşması ve gelişmesi için yapacağı muamele, faaliyet ve teşebbüsleri engellemek,
4. Sendikayı kişisel çıkarları için kullanmak,
5. Sendika’ya verilmesi gereken aidat veya sair borçları Yönetim Kurulu’nca kabul edilebilecek bir sebep olmaksızın 3 aydan
fazla geciktirmek ve yapılan iki yazılı ihtara rağmen bunları ödememek,
6. Sendika Genel Yönetim Kurulu ile Şube Yönetim Kurulu üyeleri hakkında asılsız ihbar, şikâyet ve bunları tahkir, tezyif edici
beyanlarda bulunmak,
7. Sendikanın üyeleri arasında birlik, dayanışma ve yardımlaşmayı bozucu söz, davranış ve beyanlarda bulunmak. Sendikanın
ve üyelerinin şeref ve itibarını zedeleyeci davranışlarda bulunmak,
8. Sendika sırlarını açığa vurmak veya sendikanın geleceğini tehlikeye düşürecek eylem ve çalışmalarda bulunmak,
9. Sendikanın taşınır ve taşınmaz mallarını veya parasını zimmetine geçirmek, sendikayı zarara uğratmak.
ÜYELERİN HAK VE YÜKÜMLÜLÜKLERİ
Üyelerin Hakları
Madde 11
Üyeler, yürürlükteki mevzuat, Tüzük ve buna istinaden çıkmış yahut çıkacak olan yönetmelikler ve kılavuzlar çerçevesinde
kendilerine tanınmış olan tüm haklardan yararlanabilirler.
Üyelerin Yükümlülükleri
Madde 12
1) Genel Yükümlülükler
Üyeler,
a. Sendikanın amaçlarına aykırı ve gelişmesine engel olacak nitelikteki söz ve eylemlerden kaçınmayı, sektörün genel
yararlarının zedelenmesine yol açacak nitelikte davranışlarda bulunmamayı,
b. Sendika amaç ve ilkelerine, Tüzüğe uygun olarak çıkmış veya çıkacak olan yönetmelik, kılavuz vs. hükümlerine uymayı,
yetkili kurul ve organlarca verilmiş kararlara aykırı hareket etmemeyi kabul ve taahüt ederler.
2) Sendikaya Bilgi Verme Yükümlülükleri;
Üyeler, sektörel ihtiyaç ve menfaatlerinin gerektirdiği araştırma ve istatistiklerin oluşturulmasında gerekli ve/veya yararlı
bulunan ve ticari sır niteliğinde olmayan her türlü bilgiyi talep üzerine, Sendika’ya zamanında vermekle yükümlüdür.
Üyelerden toplanan bilgiler, öngörülen amaç dışında kullanılamaz. Sendikanın veya üyesi olduğu üst kuruluşun bu işle görevli
özel servisinde toplanır. Gizli tutulur ve Genel Sekreterlik’in sorumluluğuna tevdi edilir. Üyenin işyerine ait özel bilgi ve
rakamlar, Sendika veya üst kuruluşun organlarında faal görevler işgal etseler dahi hiçbir işverene veya vekiline gösterilmez
4
ve açıklanmaz. Bu yasaklara aykırı hareket eden veya edilmesini teşvik eden Sendika üyesi, Yönetim Kurulu’nca Disiplin
Kurulu’na sevk edilir. Zarar gören üyenin tazminat hakları saklıdır.
3) Mali Yükümlülükleri;
Üyeler, üyelik aidatını Tüzük’te öngörülen esaslar dairesinde, Sendikaya zamanında ödemekle yükümlüdür. Zamanında
ödeme yapmayan üyeye, yazılı olarak ihtarda bulunulur. İhtarda bulunulmasına rağmen borcun ödenmemesi veya Yönetim
Kurulu’na kabul edilebilir bir mazeret bildirilmemesi halinde, durumun ağırlığına bağlı olarak, Yönetim Kurulu kararı ile üyeliği
borcunu ödeyene kadar askıya alınabilir. Üyenin zamanında ödemediği aidat borcu için, T.C. Merkez Bankası tarafından
belirlenen yasal faiz oranında, gecikme faizi tahakkuk ettirilir. Borcun ödenmemesine ilişkin olarak borçlu üye tarafından
Yönetim Kurulu’na bir mazeret sunulması halinde, mazeretin kabul edilebilir olup olmadığına Yönetim Kurulu karar verir ve
mazeretin kabulü halinde üyenin aidat borcu ödemesini öngördüğü süre sonuna kadar erteleyebilir. Aidat borcunu Yönetim
Kurulu tarafından kabul edilebilir bir sebep olmaksızın 3 aydan fazla bir süre ödemeyen üye, Yönetim Kurulu tarafından
Disiplin Kurulu’na sevk edilir.
MADDE 13 – SENDİKA ORGANLARI:
Sendika, Genel Merkezi, Şubeleri ve üyeleri ile bir bütündür.
1) – GENEL MERKEZ ZORUNLU ORGANLARI:
a) Genel Merkez Genel Kurulu
b) Genel Yönetim Kurulu
c) Genel Denetleme Kurulu
d) Genel Disiplin Kurulu
2) – ŞUBE ZORUNLU ORGANLARI:
a) Şube Genel Kurulu
b) Şube Yönetim Kurulu
c) Şube Denetleme Kurulu
d) Şube Disiplin Kurulu
3) – İSTİŞARİ ORGANLAR:
a) Başkanlar Kurulu
b) Temsilciler Kurulu
Zorunlu Organlarda Üyelik Şartları
MADDE - 14 Genel Kurul’ca organlara yalnız gerçek kişiler seçilir.
1) Fiil ehliyetine sahip ve fiilen çalışan gerçek veya tüzel kişiler sendika kurucusu olabilir ve zorunlu organlarda görev alabilir.
26.09.2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 53.maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile, zimmet, irtikâp,
rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat
karıştırma, suçtan kaynaklanan mal varlığı değerlerini aklama ve kaçakçılık suçlarından birinden mahkûmiyeti bulunanalar
sendika kurucusu olamazlar ve Genel Kurul dışındaki organlarda seçilemezler. Genel Kurul dışındaki organlara seçilen kişilerin
bu fıkrada belirtilen suçlardan biri ile mahkûm olmaları halinde, görevleri kendiliğinden sona erer.
2) Genel Kurulda, organlara yalnız “Gerçek Kişiler” seçilir. Bu sebepten, sendika üyesi “Tüzel Kişiler” genel kurulca sendikanın
diğer organlarına seçilmiş olan temsilcilerini bir başka temsilci ile değiştiremez veya seçim dönemi içinde herhangi bir sebeple
organdaki görevinden ayrılmış olan temsilci yerine, o organda başka bir temsilcisini görevlendiremez.
3) Yönetim, disiplin ve denetleme kurulu üyeliğine seçilebilmek için işveren olmak veya “Tüzel Kişiliği” birinci derecede temsile
yetkili olmak şarttır.
4) Ayrıca işverenin medeni hakları kullanmaya ehil bulunması ve kamu hizmetlerinden mahrum edilmemiş olması şarttır.
Organ Üyeliğinin Sona Ermesi
MADDE - 15
Organlardaki üyelik, aşağıdaki hallerde sona erer:
1) Genel Kurul’un karar vermesi,
2) Seçim döneminin sona ermesi,
3) Üyenin kendi isteği ile ayrılması,
4) Üyenin ölümü,
5) Üyenin ve temsil etmekte olduğu tüzelkişinin, sendika üyeliğinden ayrılması veya çıkarılması,
6) Üyenin Sendikada temsil etmekte olduğu tüzelkişi ile ilişiğinin kesilmesi.
7) Üyenin Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu’nun 6. maddesinde sayılan suçlardan biri ile mahkûm olması.
Yedeklerin Görev Alması
MADDE - 16 Sendikanın, Genel Kurul dışındaki zorunlu organlarından birindeki üyeliği sona eren kişinin yerine, Genel Kurul
Seçim tutanağındaki sıralamada o organ için en çok oy almış olan kişi, yerini alacağı eski organ üyesinin görev süresini
tamamlamak üzere göreve çağırılır. Önceki Genel Kurul’da oyların eşit çıkması halinde, eşitler arasında Genel Yönetim
Kurulunun salt çoğunluğunun oyunu alan üye göreve çağırılır.
MADDE 17 – GENEL MERKEZ GENEL KURULU:
Genel Merkez Genel Kurulu, sendikanın en yüksek ve en yetkili organıdır.
5
Genel Merkez Genel Kurulu;
1) Sendika Genel Kurulu, üyelerden oluşur. Genel Kurul toplantısında, Sendika Üyesi olan gerçek ve tüzel kişiler, kendileri
veya yetkili kıldıkları bir kişi tarafından temsil edilirler. Üye sayısı 101’i aştığı takdirde delegelerden oluşur.
2) Genel Yönetim Kurulu, Genel Denetleme Kurulu ve Genel Disiplin Kurulu üyeleri, genel kurula delege olarak katılırlar.
3) Delegelerin delegelik sıfatları, seçildikleri genel kuruldan itibaren başlar. Bir sonraki olağan genel kurul için yapılacak
delege seçimi tarihine kadar devam eder.
4) Genel Kurul’da her temsilcinin bir oy hakkı vardır. Temsil durumunda, yetki belgesinin temsilcilerin üyeyi Sendika nezdinde
temsil ve ilzama tam yetkili bulundukları şeklinde düzenlenmesi ve üyeyi ilzama yetkili kişi veya kişiler tarafından
imzalanması zorunludur.
MADDE 18 – GENEL MERKEZ GENEL KURULUNUN TOPLANMA USUL ve ESASLARI:
1) Genel Merkez Genel Kurulu olağan olarak; dört yılda bir Genel Yönetim Kurulu’nun tespit edeceği yer, gün ve saatte sendika
genel merkezinin bulunduğu ilde yapılır.
2) Genel Merkez Genel Kuruluna çağrı, Genel Yönetim Kurulu tarafından yapılır.
3) İki Genel Merkez Genel Kurul toplantısı arasındaki döneme ait faaliyet ve hesap raporlarının, Yeminli Mali Müşavir raporu,
Genel Denetleme Kurulu raporunun ve gelecek döneme ait bütçe teklifinin, Genel Merkez Genel Kuruluna katılacak delegelere
toplantı tarihinden on beş gün önce gönderilmesi zorunludur.
4) Genel Merkez Genel Kurul toplantı tarihinden en az on beş önce toplantının günü, saati, yeri ve gündemi bir yazı ile mahallin
mülki amirine bildirilir.
5) Birinci toplantıda çoğunluk sağlanamazsa, ikinci toplantı en geç on beş gün sonraya bırakılır ve keyfiyet mahallin en büyük
mülki amirine bildirilir.
6) Seçim yapılacak Genel Merkez Genel Kurul toplantılarından en az on beş gün önce, Genel Merkez Genel Kuruluna katılacak
üye veya delegeleri belirleyen listeler, toplantının gündemi, yeri, günü, saati ve çoğunluk olmadığı takdirde yapılacak ikinci
toplantıya ilişkin hususları belirten bir yazı ile birlikte yetkili seçim kurulu başkanlığına verilir. Hâkim, seçime katılacak ve oy
kullanacak üye veya delegeleri belirleyen listeleri inceleyerek onaylar. Onaylanan liste ile toplantıya ilişkin diğer hususlar
Genel Merkez Genel Kurulu’nun toplantı tarihinden yedi gün önce sendika binasında asılmak suretiyle üç gün süre ile ilan
edilir.
7) İlan süresi içerisinde seçim kurulu başkanlığına yapılacak itirazlar, en geç iki gün içinde incelenir ve kesin olarak karara
bağlanır. Bu suretle kesinleşen listeler ile toplantıya ilişkin diğer hususlar hâkim tarafından onaylanarak sendikaya gönderilir.
MADDE 19 – GENEL MERKEZ GENEL KURULU’NUN ÇALIŞMA USUL ve ESASLARI:
1) Genel Merkez Genel Kurulunu, Genel Başkan veya görevlendireceği bir üye açar. Yoklama yapar, çoğunluk mevcut ise genel
kurul toplantısını yönetmek için açık oyla seçilecek bir başkan 2 başkan vekili ve yeteri kadar kâtip üyeden oluşan başkanlık
divanı teşekkül ettirilir.
2) Genel Merkez Genel Kurul toplantı nisabı, genel kurul üye veya delege tam sayısının salt çoğunludur. İlk toplantıda yeter
sayı sağlanamazsa ikinci toplantı en çok on beş gün sonraya bırakılır. Ancak; ikinci toplantıya katılanların sayısı üye veya
delege tam sayısının üçte birinden az olamaz.
3) Genel Merkez Genel Kurul gündemine yeni madde ilavesi, mevcut üye veya delegelerin onda biri tarafından yazılı teklifi,
gündeme konulmuş olan bir maddenin çıkarılması ise toplantıda hazır bulunan üye veya delegelerin üçte ikisinin yazılı teklifi
ile olur.
4) Genel Merkez Genel Kurul kararları ana tüzükte aksine hüküm bulunmadığı hallerde mevcut bulunan üye veya delegelerin
yarıdan fazlasının oyu ile kabul edilir. Ancak; bu sayı üye veya delege tam sayısının dörtte birinden az olamaz.
5) Genel Merkez Genel Kurulu’nda, zorunlu organların seçimleri hariç, kararlar açık oylama ile alınır.
6) Zorunlu organların seçimleri, kapalı oy, açık tasnif ile yargı gözetiminde yapılır.
7) Genel Merkez Genel Kurulu’nda, zorunlu organlara seçilen asil üye sayısı kadar yedek üye de seçilir.
8) Genel Merkez Genel Kurulu, toplantı gündemindeki konuları, Genel Merkez Genel Kurul üye veya delegeleri tarafından ileriye
sürülecek teklif ve dilekleri bir rapor halinde özetlemek üzere gerekli gördüğü komisyonları teşekkül ettirebilir.
9) Komisyonlar, raporlarını hazırladıktan sonra, genel merkez genel kuruluna sunarlar.
10) Komisyonlar, kendi üyeleri arasında bir başkan, bir rapor yazıcı seçerek çalışmalarını devam ettirirler.
11) Komisyonların raporları Genel Merkez Genel Kurulu’nda görüşülüp karara bağlanmadıkça geçerli değildir.
12) Komisyonlara, Genel Merkez Genel Kurul üye veya delegeleri ile genel merkezde görev yapan genel sekreter yardımcıları,
hukuk müşavirleri ve uzman olarak çalışanlar da seçilebilir.
13) Komisyonlar gerek gördüğü takdirde diğer uzmanlardan yardım alabilir. Komisyonların üye sayısı Genel Merkez Genel
Kurulu’nca tespit edilir.
14) Genel Merkez Genel Kurul kararları ile oylama sonuçları tutanakla tespit edilir. Tutanaklar, Genel Merkez Genel Kurul
Başkanlık Divanı üyelerince imzalanır.
15) Genel Merkez Genel Kurul Başkanlık Divanı, Genel Merkez Genel Kurul üye veya delegelerinden, Genel Kurul davetlilerinden,
Turizm lokanta ve Spor İşverenleri Sendikası Genel Yönetim Kurulu’nda görev yapanlar ile Turizm lokanta ve Spor
İşverenleri Sendikası’nın üyesi olduğu konfederasyon ve bağlı sendikaların yönetici ve uzmanlarından seçilir.
MADDE 20 – GENEL MERKEZ GENEL KURULU’NUN GÖREV ve YETKİLERİ:
Genel Merkez Genel Kurulu’nun başlıca görev ve yetkileri şunlardır:
1) Organların seçimini yapmak,
2) Ana tüzükte değişiklik yapmak,
6
3) Genel Yönetim Kurulu ve Genel Denetleme Kurulu raporları ile Yeminli Mali Müşavir raporlarını görüşüp karara bağlamak,
4) Genel Yönetim Kurulu ve Genel Denetleme Kurulunu ibra etmek veya haklarında dava açılmasına karar vermek,
5) Genel Disiplin Kurulu kararlarını incelemek, ihraç edilecek üyeler hakkında karar vermek, Genel Disiplin Kurulu kararlarına
yapılacak itiraz ve müracaatları görüşerek karara bağlamak,
6) Türkiye’de ve başka ülkelerde kurulmuş veya kurulacak üst kuruluşlara, işveren teşekküllerine ve sosyal kuruluşlara üye
olmaya veya üyelikten ayrılmaya ya da bunların kuruluşunda kurucu üye olarak yer almaya karar vermek, (Genel Merkez
Genel Kurul üye veya delege tam sayısının en az üçte ikisinin bu yönde karar vermesi şarttır)
7) Şube açma, şubeleri birleştirme, kapatma veya bu konuda ana tüzükte belirlenen esaslar doğrultusunda Genel Yönetim
Kurulu’na yetki vermek,
8) Sendika ana tüzüğünde yazılı gaye ve prensipler gerçekleşmesi için sendika yönetici ve organlarına talimat vermek, yetki
vermek ve sair lüzumlu kararları almak,
9) Gerekli taşınmaz malların satın alınması veya mevcut taşınmaz malların satılması hususunda Genel Yönetim Kuruluna yetki
verilmesi,
10) Sendika adına ipotek almak veya ipotek vermek veya bu konuda Genel Yönetim Kuruluna yetki vermek,
11) Bütçeyi görüşüp karara bağlamak,
12) Sendika organlarında görev alan yöneticilere verilecek ücretler ile her türlü yolluk, ödenek ve tazminatları tespit etmek, Şube
Yönetim Kurulu üyeliklerine seçilenlerden, Genel Yönetim Kurulu’nca profesyonel olarak çalışmasına karar verilenlere
ödenecek ücret ile her türlü yolluk, ödenek ve tazminatları, şube kapsamına, üye sayısına, aidat gelirine, gelir-gider
durumuna ve hizmet gereklerine göre belirlemek.
13) Şube Yönetim Kurulu üyeliklerine seçilenlerden, Genel Yönetim Kurulu’nca profesyonel olarak çalışmasına karar verilenlerin,
profesyonelliklerinin devamına veya kaldırılmasına, şubeye bağlı işyerlerinin özelliklerini, işyerlerinin coğrafi dağılımını,
şubenin gelişme imkânını, çalışma potansiyelini, aidat ödeyen işçi sayısını, aidat gelirlerini, gelir-gider durumunu ve bunun
gibi hususları değerlendirerek karar vermek veya bu konuda Genel Yönetim Kurulu’na yetki vermek,
14) Gerekli görülen hallerde, geçici olarak görev verilen üyelere verilecek ödenek, yolluk ve tazminatları tespit etmek veya bu
konuda Genel Yönetim Kurulu’na yetki vermek,
15) Gerekli görüldüğü hallerde, faaliyet alanları ve çalışma şartları dikkate alınarak şubeleri birleştirmek veya kapatmak, şubelerin
faaliyet alanlarına giren işyerlerini tespit etmek, şube açmak, birleştirmek, kapatmak veya bu konuda Genel Yönetim
Kuruluna yetki vermek,
16) Çalışanların veya ilgili şubenin talebi üzerine, işyerini örgütleyen şubenin muvafakati alınmak suretiyle, coğrafi konumları,
ekonomik koşullar ile hizmetin etkin ve verimli yürütülebilmesi amacıyla, işyerinin bağlı olacağı şubeyi yeniden belirlemek,
işyerini doğrudan genel merkeze bağlamak veya bu konuda Genel Yönetim Kuruluna yetki vermek,
17) Sendika hizmetleri için geçici veya daimi olarak istihdam edilecek personele ödenecek ücret, gündelik ve yollukların tavanını
tespit etmek,
18) Sendikanın üye olduğu üst kuruluşların genel kurullarına katılacak üst asıl delegelerini ve aynı sayıda üst kurul yedek
delegelerini seçmek,
19) Ana tüzük gereğince, Genel Merkez Genel Kurulu tarafından yapılması öngörülen diğer işlemleri yerine getirilmesi başka bir
organa bırakılmamış konuları karara bağlamak,
20) Üyeleri için grev ve lokavt fonu tesis ve bunun kullanım şartlarını tespit etmek.
21) Şubelerin üye sayılarına göre, Şube Yönetim Kurulu üyelerinin sayısını ve unvanlarını belirlemek veya bu konuda Genel
Yönetim Kuruluna yetki vermek,
22) Kanunlara aykırı olmamak üzere, delege seçimlerinde uyulacak esasları belirlemek veya bu konuda Genel Yönetim Kuruluna
yetki vermek,
23) Sendika ana tüzüğünde yazılı amaç ve ilkelerinin gerçekleştirilmesi için yönetmelikleri düzenlemek, değiştirmek, yürürlüğe
koymak ve yürürlükten kaldırmak veya bu konularda Genel Yönetim Kuruluna yetki vermek,
24) Sendika, üyelik şartı aranmaksızın nakit mevcudunun %10’unu (yüzde onunu) aşmamak kaydıyla Genel Yönetim Kurulu
kararı ile ilgili bakanlıklara devretmek üzere eğitim, sağlık, iyileştirme veya spor tesisleri kurabilir. Bu amaçla kamu kurum
ve kuruluşlarına ayni ve nakdi yardımda bulunur. Yurt içinde veya yurt dışında yangın, su baskını, deprem gibi doğal afetlerin
vukuunda doğrudan veya yetkili makamlar aracılığı ile afet bölgesinde konut, eğitim, sağlık veya iyileştirme tesisi yapmak
veya bu amaçla kamu kurum ve kuruluşlarına ayni ve nakdi yardımda bulunmak veya bu konuda Genel Yönetim Kuruluna
yetki vermek,
25) Aynı işkolunda olmak şartıyla bir başka sendika ile birleşmesine veya katılmasına karar vermek,
26) Üye veya delege tam sayısının en az üçte ikisinin oyuyla sendikanın feshine karar vermek,
27) Tüzük değişikliği, birleşme, katılma, üst kuruluş veya uluslararası kuruluşlara kurucu olmak, üst kuruluş veya uluslararası
kuruluşlara üyelik ile üyelikten çekilme hususlarında üye veya delege tam sayısının salt çoğunluğu ile karar vermek,
28) Mevzuat veya ana tüzükte genel kurulca öngörülen diğer işlemleri yerine getirmek veya başka bir organa bırakılmamış
konuları karara bağlamak.
29) Sendika amaçlarını gerçekleştirmek üzere, iktisadi işletme kurulmasına karar vermek
MADDE 21 – GENEL MERKEZ GENEL KURULU’NUN OLAĞANÜSTÜ TOPLANMASI:
Genel Merkez Genel Kurulu olağanüstü olarak;
1) Genel Yönetim Kurulu’nun veya Genel Denetleme Kurulu’nun gerekli gördüğü hallerde,
2) Genel Merkez Genel Kurul üye veya delegelerinin beşte birinin yazılı ve gerekçeli müracaatı üzerine toplanır.
7
3) Üye veya delegeler, Genel Merkez Genel Kurulunun olağanüstü toplanmasına ilişkin taleplerinin kanuni ve gerektirici haklı
sebeplerini açıklamak, iddialarını kanıtlayan delil ve belgelerini taleplerine eklemek suretiyle, münferiden yazılı şekilde veya
noter aracılığı ile sendika Genel Yönetim Kuruluna müracaatta bulunmak zorundadır.
4) Genel Yönetim Kurulu, Genel Merkez Genel Kurulunun olağanüstü toplanma taleplerini, Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi
Kanunu, ana tüzük, ilgili yönetmelik, genel kurul kararları ve sendikanın menfaatleri doğrultusunda değerlendirir.
5) Talebin kabulü halinde Genel Yönetim Kurulunca Genel Merkez Genel Kurulu olağanüstü toplantıya çağrılır. Talep tarihi
itibariyle olağan genel kurul toplantı tarihine altı aydan az bir süre kalması halinde olağanüstü genel kurula gidilmez. Ancak;
genel kurulun olağanüstü toplanması talebine konu olan hususlar olağan genel kurul gündeminde görüşülür.
6) Genel Merkez Genel Kurulu olağanüstü toplantılarında gündem dışı konular görüşülemez ve görüşmek için teklifte
bulunulamaz.
MADDE 22 – SENDİKA YÖNETİCİLERİNDE ARANACAK NİTELİKLER:
Sendika yöneticilerinde aşağıda belirtilen nitelikler aranır:
1) Medeni hakları kullanmaya ehil olmak,
2) Kamu hizmetlerinden mahrum edilmemiş bulunmak,
3) Fiil ehliyetine sahip ve fiilen çalışan gerçek veya tüzel kişiler sendika kurucusu olabilir ve zorunlu organlarda görev alabilir.
26.09.2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 53.maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile, zimmet, irtikâp,
rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat
karıştırma, suçtan kaynaklanan mal varlığı değerlerini aklama ve kaçakçılık suçlarından birinden mahkûmiyeti bulunanalar
sendika kurucusu olamazlar ve Genel Kurul dışındaki organlarda seçilemezler.
4) Kamu kurum ve kuruluşları ile bunların katıldıkları teşebbüs veya ortaklıkların yönetim veya denetim kurullarında görevli
bulunmamak,
5) Sendikanın üyesi olmak.
MADDE 23 – GENEL YÖNETİM KURULU’NUN TEŞEKKÜLÜ:
1) Sendika Genel Yönetim Kurulu, Genel Merkez Genel Kurul üye veya delegeleri arasından serbest, eşit, gizli oy, açık sayım ve
döküm esasına göre seçilir. Yönetim Kurulu, bir Genel Başkan, bir genel sekreter, bir Genel mali sekreter, bir Genel Eğitim
Sekreteri, bir Genel Teşkilat Sekreteri olmak üzere beş kişiden oluşur. Asıl üye adedi kadar da yedek üye seçilir.
2) Genel Merkez Genel Kurul delegesi olmayanların Genel Başkan, Genel Sekreter, Genel Mali sekreter veya diğer Genel Yönetim
Kurulu üyeliğine aday olabilmeleri Genel Merkez Genel Kurul delegelerinden en az beşte birinin yazılı teklifiyle olur.
3) Adaylar, Genel Başkan, Genel Sekreter, Genel mali sekreter veya diğer Genel Yönetim Kurulu üyesi adayı olarak seçime
girerler. Genel Başkan, Genel Sekreter, Genel Mali Sekreter tek dereceli adaylık esasına göre seçilir. Diğer Genel Yönetim
Kurulu üyeleri, Genel Yönetim Kurulu üyeliğine aday olanlar arasından seçilir.
4) Genel Başkan ve Genel Yönetim Kurulu üyeleri, ilk turda oy kullanan delegelerin üçte ikisinin oyu ile seçilirler. İlk turda üçte
iki çoğunluğun sağlanamaması halinde, ikinci turda oy kullanan delegelerin salt çoğunluğunun oyları ile seçilirler. Üçüncü
turda en fazla oy alan aday Genel Başkan, Genel Sekreter, Genel Mali Sekreter veya Genel Yönetim Kurulu üyeliği görevine
seçilir.
5) Genel Yönetim Kurulu üyelerinin yapacağı ilk toplantıda dört Yönetim Kurulu üyesinin görev dağılımı Genel Başkan tarafından
yapılır. Görev değişikliği gerektiği hallerde, görev değişikliği kararı Genel Yönetim Kurulu üyelerinin oybirliği ile karara bağlanır
ve aynı usullere uyularak yapılır.
6) Genel Yönetim Kurulu; bir Genel Başkan, bir genel sekreter, bir Genel mali sekreter, bir Genel Eğitim Sekreteri, bir Genel
Teşkilat Sekreteri olarak teşkil edilir.
MADDE 24 – GENEL YÖNETİM KURULU’NUN ÇALIŞMA USUL ve ESASLARI:
1) Genel Yönetim Kurulu olağan olarak ayda en az bir defa toplanır. Olağanüstü toplantılar ise Genel Başkanın talebi üzerine
veya Genel Başkanın raporlu veya izinli olduğu ya da yurt dışında bulunduğu tarihlerde, Genel Başkanlığa vekâlet eden Genel
Yönetim Kurulu üyesinin talebi üzerine derhal toplanır.
2) Genel Başkan Genel Yönetim Kurulu üyelerinin oybirliğiyle kendisine vekil tayin eder ve bu kararın karar defterine işlenmesi
suretiyle yürürlük kazanır.
3) Mazeretsiz olarak üst üste beş veya her ne sebeple olursa olsun bir yıl içinde toplam on Yönetim Kurulu toplantısına gelmeyen
Yönetim Kurulu üyesi Genel Başkan tarafından yazılı olarak ikaz edilir. Yine mazeretsiz olarak toplantıya katılmadığı takdirde
Genel Yönetim Kurulu kararıyla müstafi addedilir.
4) Genel Yönetim Kurulu üyeliklerinden herhangi bir sebeple boşalma olduğu takdirde, Genel Yönetim Kurulu ana tüzükte
gösterilen usul ve esaslara göre toplanır. Önce boşalan veya boşalacak görevler ana tüzükte gösterilen usule göre Genel
Başkan tarafından, Genel Yönetim Kurulu içerisinde doldurulduktan ve görev dağılımı yeniden belirlendikten sonra boş olan
göreve yedek üyelerden tüzüğe uygun usulde birisi davet edilir.
5) Genel Başkanın bulunmadığı hallerde toplantıya Genel Başkanın vekâlet verdiği Genel Yönetim Kurulu üyesi başkanlık eder.
6) Genel Yönetim Kurulu, üyelerin salt çoğunluğu ile toplanır ve toplantıya katılan üyelerin salt çoğunluğu ile karar alır. Oyların
eşitliği halinde başkanın katıldığı taraf çoğunluğu sağlamış sayılır.
7) Yönetim Kurulu üyeleri, doğrudan veya dolaylı olarak kendilerini veya kendileri ile ilgili kişileri ya da temsilcisi oldukları üyeleri
ilgilendiren kararların alınmasında toplantılara katılamaz ve oy kullanamazlar. Yönetim Kurulu’nda her üyenin bir oy hakkı
vardır. Toplantıya katılmayan üye, yerine temsilci gönderemez ve başka bir üyeyi tevkil etmek suretiyle oyunu kullanamaz.
8
Toplantı nisabı, üye tamsayısının salt çoğunluğudur. Kararlar Yönetim Kurulu karar defterine geçirilir ve toplantıya katılan
üyeler tarafından imzalanır. Karara muhalif kalan üyeler muhalefet sebebini yazılı olarak belirtirler.
MADDE 25 – GENEL YÖNETİM KURULU’NUN GÖREV ve YETKİLERİ:
Genel Yönetim Kurulu’nun görev ve yetkileri şunlardır;
1) Genel Yönetim Kurulu üyeleri görevlerini yerine getirirken Genel Başkana karşı sorumludurlar.
2) Sendikanın gaye ve prensipleri ile Genel Merkez Genel Kurulu tarafından verilen ve yetkilerin gerçekleşmesi için ana tüzük,
yönetmelik ve mevzuat hükümlerine göre faaliyette bulunmak, gerekli kararları almak,
3) Üyeleri vasıtasıyla sendikayla ilgili haberleşmeyi sağlamak,
4) Toplu iş sözleşmeleri ve çerçeve sözleşmeler yapmak, gereken hallerde ve mevzuat çerçevesinde lokavta karar vererek
uygulamasını sağlamak, toplu iş sözleşmesi veya çerçeve sözleşme görüşmelerine katılacak ve toplu iş sözleşmesi veya
çerçeve sözleşme yapacak temsilciler ve elemanları seçmek ve yetki vermek,
5) Tüzüğün diğer maddelerinde Yönetim Kurulu’na verilen yetkileri kullanmak,
6) Tüzüğü uygulamak ve gerektiğinde yorumlamak,
7) Genel Kurul kararlarını uygulamak,
8) Genel Merkez Genel Kurulunu veya Şube Genel Kurullarını toplantıya çağırmak,
9) Faaliyet ve hesap raporu ile gelecek döneme ait tahmini bütçeyi hazırlayıp Genel Merkez Genel Kuruluna sunmak,
10) Bütçe fasılları ve yıllık bütçeler arasında aktarmalar yapmak,
11) Kanunlara, ana tüzüğe, genel kurul kararlarına, yönetmeliklere ve Genel Yönetim Kurulu kararlarına aykırı hareket eden
üyeler ile sendika ve şube zorunlu organlarında görevli olanları genel disiplin kurulan sevk etmek, yargı yoluna başvurmak
suretiyle işten el çektirilmelerini sağlamak veya genel kurul kararı ile değiştirmek,
12) Gerekli gördüğü hallerde faaliyet alanları ve çalışma şartları dikkate alınarak şubeleri birleştirmek veya kapatmak, yeni şube
açmak,
13) Çalışma alanı ile ilgili olarak çıkması planlanan kanun, kararname, tüzük, tebliğ, kalkınma planı vs. konularda görüş, dilek ve
öneriler geliştirmek, bunları ilgili mercilere iletmek,
14) Sendika üyeliğine başvuranların üyeliğinin kabul veya reddine karar vermek veya bu konuda Şube Yönetim Kurullarına yetki
vermek,
15) Şube Yönetim Kurulu’ndaki ayrılmalar halinde yeni yönetim kurulunun oluşturulabilmesi için gerekli işlemleri yapmak, seçimin
yapılmasına kadar gerekli tedbirleri almak,
16) Sendikanın ana tüzüğünde belirlenen gaye ve ilkelerini gerçekleştirebilmek için gerekli bürolar kurmak, sendikanın genel
merkezinde, iktisadi işletmesinde, sosyal tesislerinde, eğitim ve dinlenme tesislerinde, şubelerinde ve şube faaliyet
alanlarında çalıştırılacak personel, uzman ve danışman atamak. Sendika bünyesinde istihdam edilecek personelle ilgili her
türlü kadro ve unvanlarını tespit etmek ve ihdas etmek, sendika adına uzman, danışman ve personellerle her türlü akitleri
yapmak, ücretlerini, diğer sosyal haklarını ve çalışma koşullarını belirlemek,
17) Ana tüzükte sayılan organları, ihtiyaç duyulan yerlerde ise bu organların irtibat bürolarını açmak, açılacak bürolara yeterli
elemanları atamak ve görev unvanlarını tespit etmek,
18) Sendikanın ve şubelerin teşkilat ve organlarında görev yapan yöneticilerden, 6356 sayılı Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi
Kanunu’nun 6.maddesinde sayılan zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli
iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan mal varlığı değerlerini aklama ve kaçakçılık
suçlarından birinden mahkûmiyeti bulunanların, sendikanın sırlarını açıklamak suretiyle kamuoyundaki itibarını zedeleyen
veya sendikanın bütünlüğünü sarsan işlem ve eylemlerde bulunanların görevlerinin sona erdiğini tespit etmek,
19) Şubelerin idari ve mali denetimlerini yapmak,
20) Grev ve lokavt süresince sendika üyelerine yapılacak yardımları günün koşullarına ve sendikanın imkânlarına göre belirlemek,
21) Sendikanın gelir ve giderlerine ilişkin mali denetimlerinin Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu ve ilgili mevzuat
hükümleri doğrultusunda en geç iki yılda bir, yeminli mali müşavir tarafından yapılmasını sağlamak,
22) Sendika veya Şube yöneticiliğine seçilenlerin profesyonel olarak çalıştırılmasına veya profesyonelliğinin kaldırılmasına karar
vermek,
23) Sendikanın amaç ve ilkeleri ile genel kurul kararlarının gerçekleştirilebilmesi amacıyla, yönetmelikler çıkarmak, düzenlemek,
değiştirmek, yürürlüğe koymak, yürürlükten kaldırmak,
24) Sosyal amaçlı harcama yapmak ve eğitim amaçlı yardımda bulunmak,
25) Gerektiğinde sendikayı temsil etmek üzere Genel Yönetim Kurulu üyelerinden bir veya birkaçına yetki vermek,
26) Sendika adına bankalarda hesap açtırmak veya açılmış olan hesapları kapatmak,
27) Sendika organlarında görev alacak olan yöneticilere verilecek ücretler ile her türlü yolluk ve ödenekleri tespit etmek, şube
yönetim kurulu üyeliklerine seçilenlerden, profesyonel olarak çalışmasına karar verilenlere ödenecek ücret ile her türlü yolluk
ve ödenekleri, şubenin kapsamına, üye sayısına, aidat ödeyen üye sayısına, aidat gelirlerine, gelir-gider durumuna, hizmet
gereklerine ve bunun gibi hususlara göre belirlemek,
28) Profesyonel olarak çalışacakların, profesyonelliklerinin devamına veya kaldırılmasına karar verilenlerin; şubeye bağlı
işyerlerinin özellikleri, işyerlerinin coğrafi dağılımı, şubenin gelişme olanağı, çalışma potansiyeli, aidat ödeyen üye sayısı ve
aidat gelirleri, gelir-gider durumu ve bunun gibi hususlarda değerlendirilerek karar verilmesini sağlamak,
29) Gerekli görülen hallerde geçici olarak görev verilen üyelere verilecek ödenek, yolluk ve tazminatları tespit etmek,
30) Sendikanın gaye ve ilkelerinin gerektirdiği taşınır ve taşınmaz malları satın almak veya mevcut taşınır ve taşınmaz malları
satmak, taşınmazlar üzerinde mülkiyet hakkından doğan ayni ve şahsi tüm hakları kullanmak,
31) Sendika adına ipotek almak veya ipotek vermek,
32) Sendika yöneticilerinin, üyelerinin ve çalışanlarının yapacakları seyahatlere karar vermek,
9
33) Genel Merkez Genel Kurulu’nca yetki verilmesi halinde, üyelik şartı aranmaksızın nakit mevcudunun yüzde onunu aşmamak
kaydıyla, Bakanlıklara devretmek üzere, eğitim, sağlık, spor tesisleri kurmak veya bu amaçla kamu kurum ve kuruluşlarına
ayni ve nakdi yardımda bulunabilir. Yurt içinde veya yurt dışında yangın, su baskını, deprem gibi tabii afetlerin vukuunda
doğrudan veya yetkili makamlar aracılığı ile afet bölgesinde konut, eğitim, sağlık tesisi yapmak veya bu amaçla kamu kurum
ve kuruluşlarına ayni ve nakdi yardımda bulunmak üzere karar almak,
34) Genel Merkez Genel Kurulunun yetkisine giren hususlar dışındaki görevleri yerine getirmek, yetkileri kullanmak, Genel Merkez
Genel Kurulu’nca verilen diğer görevleri yapmak.
MADDE 26 – GENEL BAŞKANIN GÖREV ve YETKİLERİ:
1) Genel Başkan sendikayı yönetir. Genel Yönetim Kurulu adına sendikayı yurt içinde ve yurt dışında, mahkemelerde ve idari
merciler nezdinde temsil eder.
2) Genel Yönetim Kurulu toplantılarına başkanlık yapar.
3) Sendika adına resmi açıklamada bulunur, basın toplantısı yapar. (Açıklama ve basın toplantısından Genel Başkan mesuldür)
4) Lüzumu halinde mutat harcamalar dışında herhangi bir karar almaksızın, maaşının on katı tutarında harcama yapabilir.
Ancak; durumu bilahare Genel Yönetim Kuruluna bildirir.
5) Sendikanın tüm yazışmalarını Genel Yönetim Kurulu üyelerinden biri ile müştereken imzalar. Görevle ilgili olarak yaptığı
seyahatlerde, lüzumu halinde tek başına imza etmek suretiyle sendika adına yazışmalar yapabilir.
6) Genel Denetleme Kurulu dışında sendika içinde kurulan tüm komisyonlara ve bürolara başkanlık eder. Sendikanın merkez ve
şubelerinde görevli yöneticiler ile personeli gerekli gördüğü iş ve işlemleri yapmak üzere görevlendirir.
7) Muhasebe ve mali mevzuatla ilgili yazı ve gerekli belgeleri Genel Mali Sekreter ile birlikte imza eder.
8) Sendikanın bankadaki hesabından Genel Mali Sekreter veya Genel Yönetim kurulu üyelerinden biri ile birlikte para çeker.
Genel Başkanın raporlu, yurt dışında ya da izinli olduğu tarihlerde Genel Başkanlığa vekâlet eden Genel Yönetim Kurulu üyesi
ile birlikte Genel Mali Sekreter veya Genel Sekreter parayı çeker.
9) Sendika üyelerini, sendikanın veya sendika şubelerinin organlarında görev alanları gerektiğinde Genel Disiplin Kuruluna sevk
etmek.
10) Sendika adına Genel Yönetim Kurulu’nun kararlaştırdığı konularda dava açmak, Sendika aleyhine açılmış davaları takip
etmek, sendikanın müdahil olması gereken davalara müdahil sıfatıyla katılmak ve bu hususlar için başkalarını vekil tayin
etmek.
11) Sendika tarafından açılmış veya sendika aleyhine ikame edilmiş davalarda Genel Yönetim Kurulu’nun uygun görüşünden
sonra sulh olmak, davadan vazgeçmek, ibra etmek veya bu hususlarda başkalarını vekil tayin etmek.
12) Sendika adına çıkarılan yayın organın sahibidir.
MADDE 27 – GENEL BAŞKAN YARDIMCILARI:
Genel Başkanın teklifi ve Genel Yönetim Kurulu kararı ile ikiden fazla olmamak üzere Genel Başkan Yardımcısı atanabilir.
Teşkilatlanma ve İdari konularla ilgili olarak Genel Başkanın verdiği görevleri yerine getirirler. Lüzumu halinde atamalarındaki
usuller izlenerek görevden alınırlar. Genel Başkan Yardımcıları Genel Yönetim Kurulu toplantıların bilgi ve tecrübelerinden
yararlanılmak maksadıyla katılabilir ve görüşlerini belirtebilirler. Ancak oy hakları yoktur.
MADDE 28 – GENEL SEKRETERİN GÖREV ve YETKİLERİ:
1) Sendikanın her türlü yazışmaların yapmak, haber almak, Sendikanın gaye ve ilkeleri ile ilgili yayın, araştırma ve istatistikleri
derlemek, toplu iş sözleşmelerine esas olacak bilgileri toplamak, hazırlamak ve yürütmekle görevlidir.
2) Bu konularla ilgili servisler Genel Sekreterliğe bağlıdır.
3) Hizmetlerin yerine getirilmesinde yeterli sayıda uzman personelin istihdamı için Genel Yönetim Kuruluna teklifte bulunur.
4) Sendika bünyesinde istihdam edilen personel ile ilgili yönetmelik ve toplu iş veya çerçeve sözleşmesinin tatbikatından
sorumludur.
5) Sendika bünyesinde istihdam edilecek personelin tabi olacağı yönetmelikleri hazırlar ve Genel Yönetim Kurulunun onayına
sunar. Genel Yönetim Kurulu tarafından bir başka üye görevlendirilmediği takdirde Genel Yönetim Kurulu kararlarının
uygulanmasından sorumludur.
6) Görüşülmesi ve müzakere edilmesi gereken konuları hazırladığı gündemle Genel Yönetim Kurulu toplantılarına getirir.
7) Sendika organlarının almış olduğu kararların yürütülmesini koordine eder.
8) Kendisine bağlı bürolar ile Genel Yönetim Kurulu üyeleri arasında koordinasyonu sağlar.
9) Sendikanın kurucu ve yöneticilerinin, Genel Yönetim Kurulu üyelerinin, kendileri, eşleri ve velayetleri altında bulunan
çocuklarına ait düzenleyip notere verdikleri mal bildirimine ait noterden aldıkları belgeleri 6356 sayılı Sendikalar ve Toplu İş
Sözleşmesi Kanunu’nun 29. maddesi hükmü gereğince Genel Yönetim Kurulu Karar Defterinin özel bir sayfasına yazar ve bu
belgeleri denetçilere vererek Genel Yönetim Kurulu Karar Defterini denetçilere imzalatır.
10) Mevzuat gereğince ilgili kurumlara bildirilmesi gereken bilgi ve belgelerden, bildirimin yapılması ana tüzük ile başka bir
organın görev alanına bırakılmamış olanları zamanında ve tam olarak bildirir.
11) Genel Başkanın teklifi ve Genel Yönetim Kurulu kararı ile ikiden fazla olmamak üzere Genel Sekreter Yardımcısı atanabilir.
MADDE 29 – GENEL MALİ SEKRETERİN GÖREV ve YETKİLERİ:
1) Sendikanın muhasebe işlerini ilgili yasa, tüzük, yönetmelik hükümleri gereğince yürütür, devre bütçelerinin uygulanmasını
sağlar.
2) Sendikanın gelir-gider tablosunu her ay sonunda Genel Yönetim Kuruluna sunar.
10
3) Sendika gelirlerinin toplanmasını, sarflarının bütçe esaslarına göre yapılmasını, muhasebe kayıtlarının gerektiği gibi
yürütülmesini sağlar ve muhasebe bürosunu yönetir.
4) Vergi ve sigorta primlerinin zamanında ödenmesi sağlar.
5) Şubelere sarf avanslarının zamanında gönderilmesini, safların gözetim ve denetimini yapar.
6) Sendikanın taşınır ve taşınmaz mal varlığı ile ilgili vergilerinin ödenmesini ve demirbaş kayıtlarının usulüne uygun olarak
tutulmasını sağlar.
7) Genel Yönetim Kurulunun kararı doğrultusunda sendikanın taşınır ve taşınmaz mallarının sigorta ettirilmesi ve sigorta
poliçelerinin zamanında yenilenmesini sağlar.
8) Sendika hesaplarını her ay iç ve dış denetime hazır bulundurur.
9) Genel Merkez Genel Kurul kararı uyarınca, sarflar ve bütçede fasıllar arası aktarmalar hususunda Genel Yönetim Kuruluna
karar almak için tekliflerde bulunur.
10) Tahsil, tediye, mahsup ve sair muhasebe işlemlerine ilişkin belgeleri ve yazışmaları Genel Başkanla birlikte imza eder. Genel
Başkanın yokluğunda ana tüzük hükümlerine göre yetkili olan Genel Yönetim Kurulu üyesi ile imza işlerini yürütür.
11) Genel Merkez Genel Kuruluna sunulacak bilanço ve tahmini bütçeleri hazırlar ve Genel Yönetim Kuruluna sunar.
12) Sendika gelirlerinin elde edildikleri tarihten itibaren otuz gün içinde Genel Yönetim Kurulu’nca belirlenen bankalara
yatırılmasını sağlar.
13) Genel Yönetim Kurulu’nun bilgisi dışında sendikanın kasasında aylık gelirin yüzde onundan fazla para bulundurmaz.
14) Sendika giderlerinde alınabilecek tasarruf önlemleri için Genel Yönetim Kuruluna teklilerde bulunur.
15) Genel Merkez Genel Yönetim Kurulu, karar defterine karar alarak belirlenen, 6356 sayılı kanunun 28. Maddesinin 5. Fıkrası
gereği, zorunlu giderler için sendika kasasında olması gereken nakit miktarının belirlenmesi için Genel Merkez Genel Yönetim
Kuruluna tavsiyede bulunur.
16) Sendika kademelerinde istihdam edilen personellerin bildirimlerini ilgili mercilere yapar.
17) Kendisine bağlı büro, personel ve uzmanları yönetir, düzenli ve verimli çalışmalarını sağlar.
18) Genel Başkan ve Genel Yönetim Kurulu’nca verilen sair görevleri yerine getirir.
MADDE 30 – GENEL TEŞKİLATLANMA SEKRETERİNİN GÖREV ve YETKİLERİ:
1) Şube, bölge, il ve ilçe başkanlıkları ile işyeri sendika temsilcilerinin sendikal faaliyetlerini izlemek ve bu faaliyetlerin gereği
gibi yerine getirilmesine yardımcı olmak,
2) İşçilerin üye kayıtları ve üyelikten ayrılmaların ayrılmalarına ilişkin işleri gözetir. Sendikanın arşivini düzenler, bu işler ile ilgili
görevleri yönetir, üye envanterlerini çıkarır.
3) Şube, bölge, il ve ilçe başkanlıklarının faaliyet alanlarının düzenlenmesi, yeni şubeler açılması, fonksiyonunu yitiren şubelerin
kapatılması veya birleştirilmesi konularında incelemelerde bulunmak, bu konuda yetkili organlarca karar alınabilmesi için
rapor hazırlamak ve Genel Yönetim Kuruluna sunmak,
4) Şube delege seçimlerinin, Şube Genel Kurullarının zamanında ve gerektiği gibi yapılmasını sağlamak,
5) Sendikanın henüz teşkilatlanmadığı illerin sendika bünyesinde teşkilatlanmasını sağlamak,
6) Teşkilatlanılan yerlerde teşkilatlanmanın faydalarını anlatan kitap, broşür ve bildiri gibi basılı malzemelerin dağıtımını temin
etmek ve toplantılar düzenleyerek teşkilatlanmanın faydalarını anlatmak, teşkilatlanma hususunda alınan kararların
uygulanmasını sağlamak ve bu konuda Genel Başkanla birlikte mesai sarf etmek,
7) Kendisine bağlı bür